به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که با حضوراهالی صاحب نام موسیقی ایران و همچنین علاقمندن به این هنر شامگاه گذشته برگزار شد؛آلبوم موسیقی "شوق نامه " که اثری بازسازی شده براساس شیوه های مرسوم آهنگسازی عبدالقادر مراغی موزیسین قرن هشتم هجری است و به اهتمام وتنظیم محمدرضا درویشی و آواز همایون شجریان و همچنین با حمایت معنوی محمدرضا شجریان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شده است برای حاضرین در سالن معرفی و رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم بخش اول فیلم مستندی از مراحل شکل گیری و بیان کم و کیف ساخت این اثر موسیقایی پخش شد و پس از نمایش این فیلم سید صادق رضایی رئیس کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به روی صحنه آمد و ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در جمع، به وظایف فرهنگ سازی این کانون اشاره کرد و گفت : کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از آغاز فعالیت های خود همواره سعی و تلاش کرده که به عرصه هنرهای گوناگون فرهنگ و هنر ورود پیدا کند ؛ در هدفمند کردن بودجه این کانون تولید آثار ارزنده فرهنگ و هنر همواره در دستور کار بوده است و خوشبختانه تولید آلبوم شوق نامه نیز یکی از همان اهداف فرهنگی در حوزه موسیقی بود که به درستی با همیاری و کوشش تیم تهیه و تولید این اثر به این موفقیت دست یافتیم و این آلبوم هم اکنون از افتخارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است.
رئیس کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در پایان صحبت های خود افزود : مجموع کسانی که در مجموعه شوق نامه فعالیت داشتند تلاش کردند تا گوشه ای از فرهنگ اصیل موسیقایی ایران را باردیگر احیا کنند و به همه ما یادآوری کنند که موسیقی ایران ارزش های فرهنگی و هنری ارزنده ای دارد که باید قدر آن را به درستی دانست و البته در این بین نباید از نگاه معنوی استاد محمدرضا شجریان غافل ماند چرا که این استاد آواز نگاه محمدرضا درویشی در بازسازی این اثر و همچنین نگاه هنرمندانه همایون شجریان را با حضور گرم خود حمایت کرد و همچنین باید از استاد شفیعی کدکنی نبز سپاس ویژه ای به جا آورد.
پس از پایان صحبت های سید صادق رضایی بخش دیگری از فیلم مستند شوق نامه نمایش داده شد در این فیلم ضمن نشان دادن سختی روزهای تمرین برای ساخت این قطعه و همچنین مشکلات ضبط در استودیو، گفتگویی با محمدرضا شجریان در خصوص چگونگی پیوستن به این اثر انجام شده بود که دیدن و شنیدن این گفتگو خالی از لطف نبود، این استاد آواز موسیقی ایران در بخشی از صحبت های خود گفت : از حدود شش سال پیش که کلید آغاز ساخت این اثر خورده شد خبر داشتم که همایون درگیر آواز شوق نامه است و صحبت هایی درباره این اثر با من کرده بود و گفته بود که کار خواننده در این اثر بسیار سخت است.
وی در ادامه گفت : با توجه به صحبت های همایون بخش هایی از آوازی را که روی این اثر خوانده شده بود را شنیدیم و متوجه شدم که به معنای واقعی آواز این اثر کاری بسیار سخت است چراکه عبدالقادر در این اثر از خواننده به مثابه یک ساز استفاده کرده است و زمانی که اثر را به دقت شنیدم متوجه شدم که صدای آواز مدام شنیده می شود و فاصله زیادی با ساز دارد بنابراین وظیفه خود دانستم تا آخرین لحظه میکس اثر با همایون باشم و در زیرسازی صدا به آواز کمک کنم، چراکه انصافا آواز در آلبوم شوق نامه کاری سخت است و به جرات می گویم که هیچ یک از استعدادهای آواز که در حال حاضر حضور دارند ازعهده اجرای آواز این اثر بر نخواهند آمد و من به همایون که به درستی از عهده این کار برآمده است افتخار می کنم.
پس از پایان قسمت دوم از فیلم مستند شوق نامه و همچنین پایان صحبت های استاد آواز ایران در این فیلم، محمدرضا درویشی مدیر و سرپرست ارکستر عبدالقادر مراغی و همچنین تنظیم کننده آثار شوق نامه به روی صحنه آمد و در ابتدای صحبت های خود و در خصوص تولید این آلبوم گفت : تولد شوق نامه یکی از پیشروترین و مهمترین پروژه های موسیقی در ایران بود و لازم می دانم از فرصت پیش آمده استفاده کنم و کمی از عبدالقادر مراغی سخن بگویم.
وی در ادامه افزود : عبدالقادر مراغی اواسط قرن 8 هجری قمری در شهر مراغه آذربایجان به دنیا آمد، او پس از فارابی ، صفی الدین ارموی وقطب الدین محمود شیرازی بزرگ ترین مصنف و نظریه پرداز و وارث موسیقی کلاسیک ایران است و بیشترین نقش را در تغییر و تعیین هنر موسیقی در دوران تیموری داشته است . عبدالقادر در کتابی به نام کنزالحان شرح ادوار صفی الدین را به تفصیل بیان کرده است او در این کتاب هم صفی الدین و هم قطب الدین را مورد نقد قرار داده است؛ اثری از این کتاب نیست و جالب اینکه عبدالقادر آثار مکتوب دیگری با عنوان جامع الحان و مقاصد الحان دارد که در بسیاری موارد توضیحات این دو کتاب را به کتاب کنزالحان ارجاع داده است.
درویشی درپایان صحبت های خود افزود: رساله های عبدالقادر مراغی تا حدود اندکی در ایران شناخته شده است ولی متاسفانه حتی بسیاری از اساتید و دانشجویان موسیقی عبدالقادر مراغی را نمی شناسند و اگر بشناسند رساله های او نخوانده اند و یا اگر خوانده اند چیزی نفهمیده اند چراکه اگر ذره ای درک از این رساله ها وآثار مراغی بود تا اندازه ای در آثار هنرمندان شنیده می شد ، سبک آهنگسازی او تا دوران صفویه شناخته شده و متداول بود اما این سبک موسیقایی به تدریج به دست فراموشی سپرده شد.
پس از پایان صحبت های این آهنگساز، استاد محمدرضا شجریان، همایون شجریان، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه آمدند و با اهدای آلبوم شوق نامه از اعضای گروه موسیقی عبدالقادر که در تولید این اثر همراه بودند تقدیر و سپاسگزاری شد.
در حاشیه
- جمعیت قابل توجهی از هنرمندان موسیقی و اهالی ادب در سالن حضور داشتند که دیدار هنرمندان با علاقمندان دراین جلسه خالی از لطف نبود.
- صحبت های محمدرضا درویشی درباره عبدالقادر مراغی بیش از معرفی محتوای آلبوم بود و جلسه در این بخش بیشتر به یک جلسه پژوهشی تبدیل شد و صحبتهای این آهنگساز به درازا انجامید که خستگی حاضرین درسالن را ایجاد کرد.
- یکی از نکات قابل توجه در مراسم رونمایی این آلبوم این بود که برای تقدیر از اعضای گروه شوق نامه به هریک از آنها هدیه شد که این اقدام در نوع خود کم نظیری بود اما جا داشت دراین مراسم به حاضرین در سالن و یا دست کم به هنرمندان یک عنوان از آلبوم به رسم یادگاری و سپاس از حضور آنها هدیه داده می شد .
-اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی بنا به اصرار متولیان برنامه برای شرکت در این مراسم، جلسه هفتگی خود را در خانه هنرمندان تشکیل داده بودند ولی برای آنها در سالن جای مشخصی در نظر گرفته نشده بود و در سخنان مجری و حتی درویشی نیزاشاره ای به حضور آنها نشد.
نظر شما